איטום גגות וקירות – כל מה שצריך לדעת

החורף כבר איתנו, ואיתו מגיעות הנזילות, הדליפות וההצפות. אין דבר מרגיז יותר מאשר לגלות כתם מים על הקיר במטבח, או להתעורר לשלולית מים באמצע הסלון, אבל זה גם לא גורל משמיים, ואפשר להימנע ממנו מראש – אם דואגים לאטום את הגג ואת הקירות החיצוניים והפנימיים של הבית כמו שצריך.

מה זה איטום גגות ואיטום קירות בכלל? פשוט מאוד – זו טכניקה שבה עוטפים את הגג ואת הקיר בשכבות אטומות, אשר מונעות חדירה של מים לתוך הקיר וחלחול שלהם לתוך הבית. התהליך הוא פשוט, לכאורה, אבל למעשה מדובר בשוק רחב ומורכב, מלא בחומרים שונים ובעלי מקצוע שימליצו המלצות שונות. אפשר ללכת לאיבוד בקלות, לבחור לא נכון, ובסוף לשלם על עבודה לא מתאימה, שתצריך תיקון תוך זמן קצר ותעלה הרבה יותר. 

לכן, חשוב להכיר קצת את עולם האיטום לפני שמתחייבים לבעל מקצוע ולעבודה אחת. בסופו של דבר, המטרה היא לאטום את הגג לא רק לחורף הבא – אלא לחורפים הרבים שאחריו, בלי להזדקק לתיקונים נוספים או לעבודה מחדש. הנה כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון כשרוצים לאטום גגות או קירות.

צילום: Harbda/Depositphotos

מתי מתכננים את איטום הגג או הקיר? 

השאלה הראשונה היא, כמובן, מתי מתחילים את העבודה. יש הבדל בין גג או קיר שנאטמים לראשונה, או כאלה שנאטמו בעבר וכעת צריכים איטום מחדש. התזמון של העבודה ישפיע על סוג החומרים שבהם תוכלו להשתמש – ולזה נגיע ממש עוד כמה סעיפים. 

מה רוצים לאטום?

כמובן שיש הבדל בין איטום של אזורים שונים בבית. איטום קירות חיצוניים או גגות מצריך סוג אחר של עבודה מאשר איטום קירות פנימיים. קירות חיצוניים חשופים לפגעי מזג האוויר ולנזקי מים במידה רבה יותר מקירות פנימיים, ובגגות עלולות להצטבר שלוליות שיחלחלו דרך הגג לאורך זמן. את כל הפרטים האלה כדאי לברר עוד לפני שבוחרים בקבלן לביצוע האיטום – ככל שיהיה לכם יותר מידע, כך הקבלן יוכל לטפל בבעיה בצורה יעילה ומדויקת יותר, וכמובן שבמהירות רבה יותר. 

על איזו תשתית עובדים?

כמובן שבנוסף למיקום האזור שמצריך איטום, צריך לקחת בחשבון את התשתית שעליה תבצעו את האיטום. לרוב, בבניינים חדשים, האיטום יתבצע ישירות על גג הבניין – כלומר, על בטון. זו כמובן השיטה היעילה ביותר, כי איטום שכזה הינו ישיר, בלי חוצץ של שכבת איטום קודמת, שעלולות לפגוע ביעילות עבודת האיטום החדשה. מעבר לזה, בטון הוא חומר סופג, ושכבת האיטום תיקשר אליו בצורה החזקה והיעילה ביותר. כמובן שאם מדובר בקיר או גג שנאטמים מחדש, האפשרויות הן לקלף את חומר האיטום הישן, או לבחור בחומר איטום מאותה משפחה. 

באילו חומרים להשתמש?

כאן הגענו לשאלה מורכבת. יש היום המון סוגי איטום שונים, ולכל אחד היתרונות והחסרונות שלו. אם חיפשתם ומצאת תשובות לכל השאלות הקודמות – תצטרכו לקחת אותן בחשבון בבחירת חומרי האיטום. 

כאמור, האיטום היעיל ביותר הוא ישירות על גבי תשתית הבטון של הבניין, מה שקורה בתהליך הבנייה של בית חדש, או לאחר קילוף של שכבת האיטום הקודמת בבניין ישן יותר. קילוף שכבת איטום קודמת הוא תהליך מורכב יותר, אבל הוא גם יאפשר לכם חופש רב יותר בבחירת סוג האיטום החדש, ובטווח הארוך ייתכן שהבחירה הזו תחסוך לכם כסף והתעסקות. אם בכל זאת בחרתם לאטום על גבי שכבת האיטום הקודמת, דאגו לבחור בחומר מאותה משפחה. 

אחרי השיקולים האלה, אפשר להתפנות לבחירת חומר האיטום עצמו. לגגות ולקירות חיצוניים כנראה שתרצו לבחור חומרים חזקים יותר, שיכולים לעמוד בפגעי מזג האוויר ובהצטברות של מים. שני חומרים שנפוצים בשימוש כזה הם יריעות ביטומניות וזפת חם. 

יריעות ביטומניות מעולות לגגות חשופים, מפני שהן מחזיקות זמן רב מבלי להישחק. לרוב מלחימים אותן ישירות לגג אחרי מריחת שכבת יסוד ביטומנית או שכבת זפת. החיסרון – חיבור היריעות הביטומניות הרבה פחות יעיל כשהוא מתבצע על גבי שכבות איטום אחרות. לכן, ההמלצה שלנו היא להסיר שכבות איטום קודמות, אם יש כאלה, לפני חיבור היריעות הביטומניות. 

זפת חם הוא חומר פופולרי מפני שהוא זול ויעיל. מדובר בשיטה ותיקה שהוכיחה את עצמה עם השנים, ויכולה גם לשמש כשכבת יסוד ליריעות הביטומניות. עם זאת, זפת הוא חומר פחות יעיל מהיריעות הביטומניות. אם משתמשים בו לבד, בלי יריעה ביטומנית, יש לכסות אותו בסיד או בצבע מלבין לגגות, כדי למנוע נזקי שמש. 

חומרי איטום מסוג אחר הם החומרים האקריליים. אלה חומרים נפוצים פופולריים מפני שהשימוש בהם פשוט – אלה חומרים לבנים שמורחים על הגג ובזה נגמר העניין, אפילו לא חייבים לצבוע אותם. החיסרון הוא בעמידות – בניגוד ליריעות הביטומניות, החומרים האקריליים לא עמידים בפני מים עומדים. לכן הם מתאימים יותר לגגות משופעים או לקירות. 

לקירות פנימיים אפשר להשתמש בחומרי איטום ביטומנים משחתיים במריחה. כמו החומרים האקריליים, מדובר בחומרים קלים מאוד לשימוש, שלא מצריכים עבודה רבה, אם כי כן צריך לצבוע אותם. הם לא עמידים בפני קרני שמש ולכן לא מומלצים לשימוש על קירות חיצוניים.

לאיטום חזק ועמיד במיוחד מומלץ להשתמש בפוליאוריטן. זהו חומר שעמיד בפני פגיעות מכניות ובפני קרני השמש, ואפילו בפני כמה סוגי כימיקלים. החיסרון היחיד שלו הוא המחיר – הוא יקר יותר מהחומרים האחרים ברשימה, ולכן מומלץ למי שרוצה הגנה רצינית ומלאה גם מפני פגיעות קשות, ולאורך זמן. 

איך לבחור קבלן?

השאלה הבאה היא מי יאטום לנו את הגג. יש לא מעט קבלני איטום בשוק היום, ופה, כמו בכל בחירת בעל מקצוע, צריך לפעול בצורה שקולה וחכמה. לכן אנחנו ממליצים לחשוב על שלושה היבטים: האם מדובר בקבלן מורשה? האם המחיר שלו הוגן? האם ניתן למצוא עליו המלצות? 

בסופו של דבר, אנחנו רוצים עבודה שתעשה בצורה המקצועית ביותר, על ידי קבלן שמבין מה הוא עושה, ויעשה עבודה טובה במחיר הגיוני. אפשר לחפש קבלן שעבר בהצלחה את תכנית “יצאת צדיק”, לדוגמה. בכל מקרה מומלץ להשוות את הצעת המחיר של הקבלן למחירים של אחרים ולהתייעץ עם לקוחות עבר – אם מדובר בבעל מקצוע הגון ומוצלח, כנראה שיהיו לו מספיק ממליצים.

Previous article5 Tips For Leaning a New Language
Next articleכל מה שצריך לדעת לפני שמזמינים אינסטלטור
Kim C
Kim has been writing for several years now but only recently decided to turn the hobby into a profession. She loves cooking and traveling around the world to find delicious cuisine.